De solisten waren niemand minder dan Raymond Curfs (eerste paukist van de Bayerischer Rundfunk München) en Luk Artois (eerste paukist van het Orkest van La Monnaie, Brussel).
Samuel BARBER – essay voor orkest (1938)
Philip GLASS – Concerto Fantasy voor twee paukisten en orkest (2000)
Igor STRAVINSKY – De Vuurvogel, Suite uit het ballet (1910, versie 1945)
Het programma is opgebouwd rond het “Concerto Fantasy voor twee paukisten en orkest”, het centrale werk van het openingsconcert van het International Belgian Percussion Festival, met Curfs en Artois als solisten. Dit stuk van Philip Glass wordt omringd door werken van twee Amerikaanse componisten die van grote invloed zijn geweest op zijn muziek, hoewel op zeer verschillende manieren. Het concept is gebaseerd op een volledig Amerikaans programma met duidelijke verbindingen naar het oude Europa.
Toen Samuel Barber in 1937 een uitvoering van zijn 1e symfonie bijwoonde in Salzburg, vroeg dirigent Arturo Toscanini hem een nieuw werk te schrijven voor het NBC Symphony Orchestra in zijn Amerikaanse vaderland. Deze opdracht resulteerde een jaar later in de eerste Essay voor orkest.
De Vuurvogel werd gecreëerd in Parijs in 1910. De lange, herziene versie uit 1945, die delen van het oorspronkelijke ballet bevat, dateert uit de tijd dat Stravinsky in Amerika woonde. In hetzelfde Parijs studeerde Philip Glass bij de gerenommeerde Nadia Boulanger, die een belangrijke invloed had op zijn klassieke opleiding.
Philip Glass in het gezelschap van twee van zijn beroemde voorgangers; de sporen van Barbers vernieuwende taal en lineariteit en Stravinsky’s pulserende ritmes zijn duidelijk merkbaar in zijn muziek.

